5 שלבים לתיעוד הנדסי יעיל וחסכני:

זיהויים, מק”טים, מסמכים, עדכונים, למרות הנראות הראשונית, מונחים אלו בדרך כלל יוצרים בלבול בלא מעט אירגונים ומונעים מהם לבצע תיעוד הנדסי יעיל של מוצריהם.
כזה שמקל על מחלקות הפיתוח, ההנדסה, הרכש, הייצור, השיווק, המכירות וקבלני המשנה (במידה וקיימים).

בבואנו להקים תיעוד הנדסי לארגון, אנו פועלים בשלבים הבאים:

 

1. הקמת מספרים קטלוגיים (מק"טים) הכוללים תאור מפורט של כל פריט:

  • אנו נעשה שימוש בקידומות/תחיליות שיקלו על זיהוי ראשוני של הפריט בידי כלל עובדי הארגון, למשל MEM (עבור זיכרון) .
  • יש לבצע הפרדה מק”טית בין פריטים מיוצרים (בתוך החברה או אצל קבלן משנה) לבין פריטי מדף או חומרים (למשל רכיבים, דיסקים קשיחים וכיו”ב). פריטים מיוצרים יש לנהל בנוסף את גרסתם/הרוויזיה הייצורית שלהם Revision.
  • פריטי מדף נרכשים – יש להקפיד על עדכון מק”טי יצרן לפריטי המדף, ולסמן פריטים חילופיים שונים. אולם – אין לפתוח מק”ט ע”פ מק”ט יצרן.
  • אנו ממליצים שלא להשתמש באותם מק”טים עבור שרטוטים/הוראות יצור כיו”ב. אלא לתת קידומות שונות. גם כאן – יש לנהל את הגרסאות של המק”טים הללו.
1. הקמת מספרים קטלוגיים (מק"טים) הכוללים תאור מפורט של כל פריט
1. הקמת מספרים קטלוגיים (מק"טים) הכוללים תאור מפורט של כל פריט

2. צמצום מספר המק"טים בעץ וארגונם תוך כדי הבדיקה ההנדסית:

ישנם מקרים רבים בהם ארגונים מנהלים עצי מוצר גדולים ללא הפרדה שכבתית.
 למשל עץ מוצר הכולל בתוכו את המק”טים הדרושים לאריזת המוצר ולא נעשית הפרדה לתתי הרכבות.

  • במקרה כזה, אנו נעדיף לפתוח מק”טים לתתי הרכבות – בכך נקל על נראות עץ המוצר הסופי.
    אם נתייחס שוב לאריזה, אזי מק”ט הרכבה לאריזה PACK-XX שישב תחת עץ המוצר. פעולה זו לא רק תקל על נראות והבנת העץ. ניתן יהיה לבצע שינויים במק”טי האריזה, למשל, מבלי לעבור על כלל עצי המוצר המשתמשים באותה אריזה.
  • ישנם מקרים רבים בהם חברות פתחו (והכניסו לעצי מוצר) מק”טים (בד”כ מק”טי יצרן) של פריטים/רכיבים זהים ע”פ צרכי הרכש. למשל זיכרון למחשב. במקרה כזה – שוב נעשה עבודה של צמצום מק”טים מיותרים ומעבר למק”טים פנימיים של הארגון.

 

2. צמצום מספר המק"טים בעץ וארגונם תוך כדי הבדיקה ההנדסית
2. צמצום מספר המק"טים בעץ וארגונם תוך כדי הבדיקה ההנדסית

3. תיעוד עצי מוצר למערכת PLM בענן

  • אחרי שארגנו וסידרנו את המק”טים, תתי ההרכבות, הוראות היצור, הבדיקה וכיו”ב נעביר את עצי המוצר למערכת PLM בענן. 
    כן – כאן נפרדים מהאקסל.
  • הפתרונות הקיימים כיום זולים לעין ערוך בהשוואה לעבר. כיום חברה קטנה יחסית עם צוות מצומצם של 2 מהנדסים ומעצב אחד או שניים, אינה צריכה לקנות מודלים יקרים. אלא להסתפק בפתרון מבוסס ענן ברישוי זול המבוסס על כמות העובדים הנדרשים לגשת למערכת.
  • יתרונות מערכת ה PLM בענן הם אדירים. הרבה יותר פשוט להטמיע שינויים במוצרים, כאשר כל שינוי שקוף ומיידי לכל מי שהינו חלק משרשרת חיי המוצר. בין אם מדובר בספקים שונים, קבלני משנה או נותני שירות כאלה ואחרים.
נפרדים מהאקסל ועוברים ל PLM בענן
נפרדים מהאקסל ועוברים ל PLM בענן

4. הפעלת ותחזוקה של מערכת ה- PLM כולל ביצוע הוראות שינוי ושליטה על גרסאות:

לאחר שתיעדנו את עצי המוצר במערכת ה PLM שבענן. נקפיד על תחזוקה והפעלה שוטפת של מערכת ה PLM.

  • שלב זה כולל מעקב חיי מוצר של רכיבים, עדכון EOL (סוף החיים) לפריטים, LTB  (הצטיידות בפעם האחרונה – למשל לרכיב שיהיה לנו מורכב מדי להחליף בעץ המוצר).
  • כל שינוי יתבצע דרך הוראת שינוי (ECO – (Engineering change order (ולא באקסל במחשב בנייד של אחד המהנדסים)
  • עדכון עצי מוצר במידה ומתבצעת החלפת רכיבים והקפדה על שינוי גרסאות מוצר בהתאם.
  • לחברה תיהיה שליטה מלאה על איזה מוצרים נמכרו ומאיזו גרסא.

5. הפיכת קבלני המשנה לחלק פעיל בתהליך ניהול המוצר והוראות השינוי:

  • בשלב הסופי, נרצה להטמיע את שקיפות עצי המוצר בקרב קבלני המשנה.
  • למעשה, הוראות שינוי “ידחפו” לתוך ה-ERP של קבלן המשנה באופן אוטומטי.

הליך אוטומטי מעין זה מונע טעויות הקלדה ידניות בהטמעת שינויים, וכן מקל ומקצר את זמן הטמעת ה ECO (הוראת השינוי) בקרב קבלני המשנה.

הפיכת קבלני המשנה לחלק פעיל בתהליך ניהול עצי המוצר והוראות השינוי
הפיכת קבלני המשנה לחלק פעיל בתהליך ניהול עצי המוצר והוראות השינוי

בהטמעת תיעוד הנדסי יעיל וחסכני במערכת PLM   מבוססת ענן, הארגון יחסוך כסף ו-זמן יקר בייצור מוצרים נכונים ועדכניים ע”פ גרסתם האחרונה והמדויקת.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן